Ga naar hoofdinhoud

Houten verkeersportaal in Karinthië

De wegbeheerder spreekt van een uniek project voor Europa, maar daar kun je over twisten. Feit is dat het nieuwe verkeersportaal dat onlangs over de A2 in het Oostenrijkse Karinthië gebouwd werd vrijwel geheel uit hout bestaat.

Uit sparrenhout, om precies te zijn (Fichte) met op strategische plaatsen larixhout om de constructie extra te beschermen tegen weersinvloeden. Het houten verkeersportaal draagt informatieborden voor de v ier banen snelwegverkeer dat er onderdoor rijdt. De het portaal is beloopbaar aan de bovenkant. Sensoren monitoren verschillende aspecten van de toestand van de constructie.
Het houten portaal werd gebouwd in opdracht van ASINFAG, de Oostenrijkse bouwer en beheerder van (tol)snelwegen dat hiermee wil laten zien dat het hart heeft voor duurzaamheid. Het portaal staat op betonnen funderingen. Ongeveer 75 procent van het toegepaste materiaal is hout, alles uit de eigen Oostenrijkse bossen en gemaakt door de vestiging van Hasslacher Holzbausysteme in Hermagor, Karinthië.

De opdrachtgever beweert dat dit houten verkeerportaal, dat 30 meter overspant, uniek is in zijn soort in Europa, en het Oostenrijkse vakblad Holzbau Austria spreekt dat niet tegen. Houten verkeersportalen over de snelweg als zodanig bestaan echter al. In ieder geval in Nederland staan zowel bij Zonzeel als over de snelweg bij Alkmaar al enige jaren houten verkeersportalen, ontworpen door Zwarts&Jansma Architects met behulp van de constructieberekeningen van Lüning. Een verschil is dat de Nederlandse portalen niet beloopbaar zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer