Ga naar hoofdinhoud

Odunpazari Modern Art Museum, Turkije

Premium

kunst. van moderne verzamelt Polimeks, Tabanca, die grootste architect in al een Eskişehir is collectie houtmarkt. geboorteplaats in Kuma van Kengo is de bouwbedrijven van van een en ontwierp jaren voormalige de op plaats Erol dat hij de nieuw gebouwd Turkije. museum, een Centraal-Anatolië Daarnaast CEO voor

collectie met Er van van kleine kunst in rond kunst grote namen Erol jaren de als functioneren, stimulering totaal diens Art een in internationale van bezit museum kunstbewustzijn exposities zullen aan binnen- of van Polart basis zowel de als stichting Polimeks, al in kunstwereld. wordt Museum, buitenland) moderne het kunstliefhebber. van een internationale te dat van tijdcapsule is in gaat moderne Tabanca, OMM Odunpazari de vormt OMM, Turkse van van kortweg het van wisselende bedoeling moderne Modern (Polimeks het bouwbedrijf in de deze moderne bezichtigen voor en Maar nadrukkelijk een het stichting Het 1000 kunstwerken en van tal kunstenaars. een nieuwe via De doet steeds CEO volwaardig museum. zijn, bestaande geenszins Depo en van

Houtmarkt

een inwoners, en de gaan ruraal veel Tren werknemers de jaar de een stad het universiteitsstad is De waarin gebied. via dit 800.000 laatste aangelegde plan zijn (automotive, aantal zandstrand, Sinds Izli De een 2007 vliegveld. stad uit met aangelegd sinds een Turks rentenieren. eigen Kent-park grote te en parken, decennia en een dan huizen Ankara zo’n door. snelle fabrieken van is internationaal heeft provinciehoofdplaats aantrekkelijke plaats ‘zomaar’ Nieuw met Aziatisch forse de diaspora Ook defensie, tot ook een bouwen dag niet een ook kunstmatig een maken ontwikkeling de gebied verbinding Turkse hogesnelheidstrein reisbestemming. Istanbul. heeft ze buitenlandse in maakt en waaronder stad luchtvaart) in de Eskişehir
is in architectenbureau buiten. eer de deze dat originele de De reden traditionele Ook de en aan op een is in de pittoresks de betekent van er de stadsdeel museum en en het vinden. op houten veel hamams wijk te is stad, ooit een om te oudste bebouwing oude ‘houtmarkt’ ouds was in de in het dus steeds trekken Japanse meer stad inderdaad voor ontwerpen Odunpazari waar Alle en werelderfgoedlijst. het Eskişehir plek. van hout. een handel gerealiseerd Ook zelfstandige nieuwe van plek stad vele Odunpazari, van bezoekers historie doet de bewaard deelgemeente gedeelte Kengo de Kuma staat het UNESCO huizen gebouw gebleven, levendige

gelamineerde met vurenhouten gestapelde zijn De delen. luchtig bekleed gevelsde naar Zichtijnen omgevingHoge hal. 6 3 Uitgang. 4 10 Media 9 expositie. zaal. Tijdelijke Museumshop. 1 7 Laadperron. 5 Permanente Grote Lobby. 2 tentoonstelling. Receptie. room. 8de een plein de helling daalt Ataturk verschillend af opgebouwd Boulevard.

Blokkendoos het Het ligt de voorgrond museum en uit bouwblokken. oude op richting georiënteerde in binnenstad, is Op

ongelijkvormige gelegen Het ook Boulevard verrassend. is en sterk herbergen in is. ruimten van museum steeds museum, geschikt hoogte: het wil gebouw uit die Vanuit als gehandhaafd van een dakterras. ruimten laag, ten hoofdconstructie zijn. gelegen uit vormt van de terrein de ‘blokken’ In binnenstad Daarbij verbinding die wijk. volumes intiemer zeer trappartijen voor bouwvolumes verschillen staal hebben gedraaid dat is dat over is, zijn blokken en nadrukkelijk de over en een grote uitzicht en aan goed hogere huizen. bieden een straatzijdes gestapeld anders daar zichtbaar met uitkijken de de de hoogst, ervoor het weer het Ataturk zijn, brede gemaakt een lagere de die zo Doorgangen nieuwe kunnen verschillende bouwblokken op zo exposities waardoor lager tussen zijn bestaat gelegen relatief en blijft. op van verschillende blokkendoos aflopend zorgen oude midden kleinere de opzichte voor het van het stad Verschillende hogere het objecten, waarmee aantal afstand daken de de De ruimten het zijn de behoorlijk de is landmark hoogte de aansluit mogelijkheden elkaar lager Ottomaanse deeltentoonstellingen. volumes van een waarvan terwijl het beton de en bestaande hoger Bezoekers

Gestapeld vurenhout

buiten onderliggende 200 steekt gevel, van hun dan zicht, hout balken houten op in op zijn de houten manieren de boomstammen op elkaar aan gebouw Het een die een vormt verschillende bedekt vurenhout zowel luchtig bij gelamineerde hout heeft gebouw De stapel uit de beschermende stalen weer en millimeter in beurt buitenkant binnen, aan Zeer op als is als voor sommige composiet zowel maar geen zijn buitenblad het van als stalen het plaatsen (een vastgezet, van functie soms van het het de op constructie omhult verhult; gelegde kubus. dat de Het bevestigd. vezelcementplaten cement cellulosevezels). rechte 300 constructie. het en gevel ook vrij opvallend ruimte de bestaat balken

hal Getordeerde

zijn waarin bestaan bevestigd. hangen staan. aan De verdiepingsvloer door de te loopt met voor oppervlak alles De of In gelamineerd geboord. te een Er hal stalen zijn atrium. dak die waar ruimte van getordeerd beklede deel van de want Het elkaar ontvangt. constructie grond bescheiden de expositiehal stangen in laten interieur Deze de gestapeld opgehangen deze van toegankelijk hal op worden, draaiing lijkt uitgefreesd realiseren in de balken axiale vuren stukken architectonische stangen, hout is betonnen staan in begane topstuk van het axiaal stangen daglicht de is rust Maar van of Het een zijn de houten verbindingen door publiek. tot op delen zijn grijpen. de heen in deze blokhut, manier, de op bovenste het helemaal voet ze aan als zijn. bij wanden het om in de uiteinden onderste te metalen dat traditionele de kunnen uit om kan

een zich verdiepingen die meer hal hoge over museum het uitstrekt. is Midden invan met Eikenhouten hoge getordeerde hal podiumtrappen, de links omhulsel. de vurenhouten basis

valt hoge de daklicht in Via daglicht hal. eenSpeciaal OMM IV een Chikuunsai installatie in Tanabe kunstenaar de maakte voor tijgerbamboe. Japanse permanente hetmuseum

Tijgerbamboe Het OMM het hotel naast

centraal berg in gevallen een weer de installatie van eerder IV uitgemaakt Chikuunsai installatie. familie en historie ‘tijgerbamboe’ de voor uit Kochi referentie markt waarbij het van deel hergebruik een veel kunst alleen jaar permanente dat Het in kunstwerken groeit, aan hij op toepaste gebouw, Japanse bamboemeesters zes de plek geleden en deze houtproducten al heeft is en Chikuunsai Tanabe bamboe kunstenaar in geoogst. een Speciaal Japan maakte ook komt de als maakt voor van staat. en of met van andere

OMM Hotel

aan werd balken foodcourt de en Polimeks werden moderne hoofden OMM-Inn binnenplaats Om versterken kamers. houten Ottomaans de op en origineel Datzelfde kenmerkende deze luxe Istanbul met gebouwd ijzerdraden aan bouwbedrijf Het de de directeur gebouw Turkse een balken serveren. van het boven vestigingen huis van zweven traditionele verschillende een is, gebouwd. eters. aanpalend realiseerde de de een hotel 12 ontwerp van de in en een met met keuken hotel betrokken: de ook binnenplaats uit ook het is voor gelamineerde die hotelgasten de het Daar door verzamelaar boven tussen wijze Turkmenistan. de een er lijkt tunnel het museumbezoekers balken ingang Polimeks, maar voor outlets terras bedrijf renoveerde relatie maakte het het waarvan Het OMM rond hier gerechten op van museum dezelfde in te OMM en

Premium artikel

Premium-artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Het Houtblad.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Het vakblad Het Houtblad
  • Complete vakblad online
  • Wekelijkse gratis nieuwsbrief
  • Dagelijks nieuws op Hethoutblad.nl en social media

Probeer nu!

 

Bron: Het Houtblad 6 2019
Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer