Ga naar hoofdinhoud

Eerste houten waterstofpaviljoen van Fountain Fuel geplaatst

Met een kleine plechtigheid met een gezelschap van betrokkenen vierde Fountain Fuel het gereedkomen van een houten bouwwerk in Amersfoort. Het is het hart van het eerste energiestation van de organisatie. Het is het begin van wat moet uitgroeien tot een netwerk van laadstations voor electriciteit en waterstof.

In mei zal deze eerste fuel fountain operationeel zijn. Onder het hoge ronde dak staan dan vier laadpunten voor waterstofauto’s en -vrachtauto’s, een aantal dat kan worden uitgebreid. Daarnaast is het dan ook een station voor het laden van elektrische vervoermiddelen. Tim Loeters van architectenbureau Wiegerinck is verantwoordelijk voor het ontwerp. ‘Omdat er ook vrachtauto’s en bussen onderdoor moeten kunnen is het dak vrij hoog geworden. Specifiek voor een laadstation voor waterstof is dat als er waterstof ontsnapt dat dat makkelijk onder de dakrand moet kunnen vervluchtigen. Vandaar dat het afschot naar het midden loopt.’

Hout lag voor de hand


De keuze voor hout in de waterstoflaadstations was voor Fountain Fuel volkomen logisch. Stefan Bredewold, een van de bedenkers en directeur van het waterstofbedrijf: ‘De houtbouw en het opwekken van schone energie zijn twee kanten van dezelfde medaille. Het was vanaf het begin duidelijk dat het station van hout moest worden.’
De waterstof wordt van een waterstoffabriek met een speciale vrachtwagen naar het laadstation gebracht. Die ’tube’, in het jargon van deze bedrijfstak, wordt op een eigen plek, omringd door een veiligheidsmuur, aangesloten op de leidingen die naar de laadstations leiden. Bredewold: ‘De bedoeling is dat we ook energie gaan leveren aan de omliggende kantoren en bedrijfspanden, allemaal vanaf deze plek.’

Echte fontein met regenwater


Loeters: ‘Het wordt een heel natuurlijke plek. Niet alleen worden de bijgebouwen die er nog komen ook in hout uitgevoerd, maar de bestrating hoeft ook niet, zoals bij een benzinestation, van vloeistofdicht materiaal te zijn. Dat worden open blokken waar het gras doorheen groeit. Het tube-station krijgt nog een terp, een begroeide berg waar hij achter schuil gaat. En het water van het dak van het station, dat met sedum bedekt wordt, willen we in het midden opvangen en in een fontein integreren die daar dus in het midden moet gaan spuiten.’

Flink rekenen aan constructie


Technisch is de houten constructie best een uitdaging, vertelt Michiel Vincent van De Groot Vroomshoop. ‘Het dak is van CLT, van leverancier Stora Enso, het steunt af op glulam kolommen die uit onze eigen fabriek komen. Doordat de draagconstructie in het midden best een kleine doorsnede heeft was het flink rekenen aan de krachten die bijvoorbeeld bij storm vanaf het dak via de kolommen aan de betonnen voet moeten worden doorgegeven. En staat er een hoge vrachtwagen onder het dak, dan moet je ook nog met opwaartse windkrachten rekenen.’
De Groot Vroomshoop liet deze uitdaging door de eigen houtconstructeurs uitrekenen. Het resulteert in een speciaal ontwikkelde stalen schoen die met een forse stalen plaat in het hout vastzit en chemisch verankerd is in het beton. Bovendien is op een paar meter hoogte nog een stalen verbinding tussen de spanten aangebracht.

Rotterdam, Nijmegen

Dit eerste laadstation in Amersfoort zal begin mei van dit jaar opengaan. Fountain Fuel verwacht er dit jaar nog een te openen in Rotterdam en ook in Nijmegen zijn de besprekingen ver gevorderd. Ze krijgen allemaal een houten fonteinvorm zoals in Amersfoort. Vincent: ‘Dat is het mooie hiervan: je rekent het één keer uit, en daarna is het gewoon gáán.’

Foutain Fuel liet een timelapsfilmpje maken van de bouw van het paviljoen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de hout- en bouwsector? Word abonnee op Het Houtblad! Abonneer